woensdag 11 mei 2011

GameMaker

Sinds kort zijn we aan Pabo Groenewoud ons aan het verdiepen in de rol die gaming / serious games kunnen spelen in het (basis)onderwijs. Omdat het zelf ontwerpen van (les)activiteiten een van de bekwaamheden is die wij onze studenten mee willen geven, willen we ze ook de mogelijkheid bieden om zelf games te ontwerpen. Liefst natuurlijk later met hun eigen leerlingen zodat zij in teamverband bijvoorbeeld aan een game kunnen werken.

Maar voor het zover is, moeten we eerst zelf aan de slag: onder begeleiding van Gamescool.nl zijn we met een aantal docenten aan het ontwerpen geslagen: een docent 'ICT en onderwijs', educaties en kunsten, zodat we elk onze eigen inbreng hierin later hebben.

Hieronder een van mijn eerste doolhofgames. Het idee is simpel: pak de appel voordat een worm jou pakt. Echter: bij elke appel die je eet, bestaat de kans dat er een worm bij komt. Het spel houdt de hoogste scores bij en ik probeer al regelmatig mijn eigen highscore te verbeteren (ik kom tot 280).

Al spelend komen de ideeen: zou het niet leuk zijn om standaard een wekkertje in het veld te zetten: als je het 'opeet' dan gaan de wormen langzamer lopen. Een hamertje dat je op kunt pakken om een aantal seconden wormen te vernietigen. Onschendbaarheid? Op welke voorwaarden ga je naar een nieuw level en hoe maak je het moeilijker/aantrekkelijker om door te spelen. Enfin, genoeg zaken te leren nog. O ja, een aantal levens en manieren om ze uit te breiden, wil ik er ook nog in. Genoeg te leren nog voorlopig.

Even kijken, kan hieronder. Suggesties achterlaten mag in het veld met opmerkingen. Let wel: het spel is in ontwikkeling en het is een leerproces, verwacht geen hoogdravende gamezaken ;-)
YoYoGames
Pakdeappel1
Get the apple
Added: 11 May 2011
By: humbel



Print

Geen opmerkingen: