dinsdag 26 augustus 2008

Winnies hordeloop

"Aantrekkelijk onderwijs door nieuwe technieken en media!", zo kopt een gezamelijk persbericht van Waag Society en Kennisnet. Hierin wordt vermeld dat "uit onderzoek blijkt dat het gebruik van computersimulaties en games in de klas een positief effect heeft op de leerprestaties. Door nieuwe media en creatieve technologie op te nemen in het lesprogramma leren leerlingen meer, sneller en met meer plezier".

Maar waar hebben we het dan over? MSN? GPS? Digiborden, Multi- of RichMedia? Gaming? Gebruik van online bronnen en applicaties? Allemaal, maar met meerwaarde voor het onderwijs. Het is ontegenzeggelijk waar dat de toekomstige leerlingen het gebruik van internet, multimedia, hardware (denk aan fotoapparatuur (ook voor video-opnamen), gps-apparatuur etc.), software en (educatieve) games als iets alledaags en vanzelfsprekends beschouwd, maar dat wil niet zeggen dat het op ieder moment bijdraagt aan goed en zinvol onderwijs. De uitdaging is om onze (HBO-)studenten de kennis en vaardigheden bij te brengen om al deze zaken te leren gebruiken en daar waar mogelijk in te zetten op een nuttige en aanvullende wijze. Ik voorzie hierin grote verschillen in de komende tijd tussen voorlopers, 'meelopers' en uiteraard een groep wiens tijd het wel zal duren. Hier niets nieuws aan de horizon. Wel wil ik ervoor pleiten om al deze ICT-zaken niet meer als iets bijzonders te behandelen, maar als onderdeel van de alledaagse onderwijspraktijk.

Tot slot: een spel van Kennisnet om meer kennis op te doen over de olympische spelen: Winnies hordeloop. Have fun ;-).

Geen opmerkingen: