zaterdag 13 oktober 2012

Mediawijsheid, leerdoelen en week van de mediawijsheid

De week van 23 t/m 30 november staat in het teken van mediawijsheid. Als (basis)school, maar ook als PABO een mooie gelegenheid om hier uitgebreider bij stil te staan. Natuurlijk zou dit onderwerp een vast onderdeel moeten uitmaken van een bestaand curriculum en/of leerdoelen. Iedere (toekomstige) leerkracht zou zich bewust moeten zijn van de mogelijkheden, valkuilen en gevaren die media bieden en zich ervan bewust moeten zijn dat het zijn taak is om de leerlingen hier vaardig mee om te laten gaan. Hierbij gaat het niet alleen om de vraag wat media zijn, maar ook over de vraag hoe daar verantwoord mee om te gaan. Een schoolbrede aanpak is daarbij op zijn plaats: samen met andere vak-/leergebieden en door alle leerjaren heen. In het geval van de PABO waar mogelijk in samenwerking met de stagescholen.

Er bestaan verschillende manieren om dit jaar aandacht te geven aan mediawijsheid. Hieronder een voorbeeld van MediaMasters 2012 waar je als groep 7/8 aan mee kunt doen. Het geeft een mooi overzicht van de verschillende aspecten waar je, als je het over mediawijsheid hebt, aandacht aan zou moeten besteden. Daarom hieronder een korte opsomming van de leerdoelen en thema's van dit spel: lees, leer en geef het ook na 2012 een plek in je lesprogramma!

Doe je met je groep mee aan MediaMasters 2012 dan krijgen leerlingen spelenderwijs meer handvatten om de kansen van media te benutten, maar daar tevens kritisch mee om te gaan. Het spel dat - volgens de site - 1 uur per dag van de leerlingen vraagt, is opgebouwd rondom 5 leerdoelen:
  • Analyse: kritisch leren kijken naar media en snappen hoe deze werken.
  • Bewustwording: het effect van media ervaren en begrijpen.
  • Gedrag: inzicht krijgen in eigen mediagedrag.
  • Dialoog: praten over media, thuis en in de klas.
  • Creatie: zelf media kunnen inzetten, maken en delen.
Elke speldag wordt een ander thema behandeld:

Thema 1: Wat zijn media?
Volgens kennisnet komen kinderen zo'n 2,5 uur per dag met media in aanraking: kranten, websites, televisie, radio etc. Al die media heeft invloed op onze dagelijkse gang van zaken. Maar wat zijn media? Hoe komen ze op onze radio, tv, computer? Wanneer is nieuws nieuws?

Aan het einde van het spel, kunnen leerlingen aangeven:
  • wat media zijn.
  • welke soort media er zijn.
  • wat nieuwswaarde is.
  • dat je ook zelf content via media kan verspreiden.
  • dat media steeds meer invloed hebben op onze stijl van leven.
Thema 2: kritisch kijken
Leerlingen kunnen gebruik maken van media om zich te presenteren: hyves, facebook, schoolkrant, twitter etc. Maar welk beeld geef je daarmee van jezelf en waar let je dan op?

Aan het eind van deze les kunnen leerlingen:
  • aangeven dat je op verschillende manieren aan informatie kunt komen.
  • beoordelen dat niet alles wat je in de media tegenkomt waar is.
  • aangeven wat het verschil tussen feit en fictie is.
  • nadenken over de opbouw van een verhaal dat je via beeld vertelt.
  • aangeven dat je door de content die je uitdraagt een bepaald imago krijgt.
Thema 3: Laat jij je verleiden?
Via media worden mensen geinformeerd over nieuwe dingen: chips in de supermarkt, ringtone, games etc. Van wie is die media afkomstig en wat is hun bedoeling daarmee?

Aan het eind van deze les kunnen leerlingen:
  • aangeven dat bedrijven door middel van reclame producten en diensten proberen te verkopen.
  • aangeven dat bedrijven door middel van reclame mensen proberen te beinvloeden.
  • aangeven dat reclames interessanter worden gemaakt met behulp van een aantal trucjes.
  • aangeven wat een doelgroep is.
Thema 4:Eerlijk zullen we alles delen
Leerlingen volgen elkaar naarmate ze ouder worden steeds intensiever via verschillende (social) media. Dat biedt een hoop leuke dingen, maar er zijn daarnaast ook valkuilen.

Aan het eind van de les kunnen leerlingen:
  • aangeven wat sociale media zijn en enkele voorbeelden noemen, zoals hyves, facebook, twitter en YouTube.
  • aangeven dat ze zich bewust zijn van hun eigen gedrag in de media en het effect dat zij daarbij hebben op anderen.
  • aangeven dat de informatie die je online zet niet altijd openbaar hoeft te zijn, maar dat je dit ook kunt aanpassen.
  • enkele risico's noemen van communicatie via sociale media. Bijvoorbeeld dat je je onbegrepen voelt of zelfs cyberpesten.

Meer lezen over Mediawijsheid en aanverwante websites
http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/mediawijsheid/
http://www.mediawijzer.net/
http://www.mediamasters2012.nl/
http://www.mediaopvoeding.nl/
http://www.digibewust.nl/onderwerpen/veilig-internet-voor-kinderen

Media in de klas?
http://www.mediasmarties.nl/
http://www.zappechtgebeurd.nl/
http://www.nieuwsindeklas.nl/
http://www.kidsweek.nl/
http://socialmediawijs.nl/
http://kids.kennisnet.nl

Print

Geen opmerkingen: