Al werkend met materialen ontdekken studenten wat de waarde ervan is! De vraag: 'Hoe werkt dit materiaal?' wordt vanzelf beantwoord als ze - samen!- hardop denkend! - aan de slag gaan. Opnieuw worden ontwikkelingsgebieden daarbij genoemd en aanbiedingswijzen bedacht die passen bij hoe jonge kinderen leren. Die twee elementen ( ontwikkelingskenmerken en ontwikkelingsgebieden) kunnen niet vaak genoeg aan bod komen!
Natuurlijk kunnen niet alle materialen op deze manier verkend worden. En beslist niet diepgaand genoeg in die paar lesuren die we hiervoor tot onze beschikking hebben. Maar...'alle beetjes helpen' Niet alleen door daadwerkelijk te bouwen; te puzzelen; te vouwen enz. maar ook door met elkaar in gesprek te gaan: 'Mijn mentor geeft kinderen iedere dag een ander werkje uit de kast....'. 'Mijn mentor laat kinderen zelf kiezen.'... 'Mijn mentor zet alleen materialen in de kast die aansluiten bij het thema'....'Mijn mentor kent bij een materiaal wel 'honderd' verwerkingsvormen'…'Mijn mentor vindt dat ik de leerlijn vouwen eigenlijk moet kennen'…
Dit soort gesprekken zijn ontzettend belangrijk en we zijn dan ook heel blij dat mentoren hierover met studenten van gedachte wisselen!
1 opmerking:
KIJK EENS OP ww.kleuterspelendleren.nl
Een reactie posten