In Pulse een stuk ter inspiratie over de ICT-leerlijn aan de 'Skozok-scholen' in Zuid-Oost Brabant. Zij hanteren bijvoorbeeld de volgende doelstellingen voor het ICT-onderwijs:
- Beter leren samenwerken
- Beter leren communiceren
- Meer rendement halen uit zelfstandig werken
- Meer informatie verwerven en verwerken
- Versterken ervaringsleren en kennisconstructie
Mooie doelstellingen, die aansluiten bij de Vlaamse ICT-eindtermen die ik graag in mijn eigen lessen hanteer om aan te geven wat van kinderen aan het eind van de basisschool verwacht mag worden en welke vaardigheden en attituden mijn studenten zich dus eigen moeten maken.
Een goed voorbeeld van een leeractiviteit waarbij ICT ingezet wordt is het filmen van verkeersborden, waarna op internet naar de betekenis gezocht wordt. Uiteraard wordt de computer ook ingezet om adaptief leren toe te passen. Bij al deze zaken is de ICT-leerlijn groepsonafhankelijk gemaakt en wordt afgestemd op het niveau van de leerling. Zo kan iemand die al vroeg Word beheerst zich verder in andere zaken bekwamen.
De onderdelen van de ICT-leerlijn op Skozok-scholen zijn:
- Applicatiesoftware: Word, Paint, PowerPoint, Picture Manager
- Attitudes: zorgvuldig omgaan met apparatuur, veilig omgaan met internet, mediawijsheid
- Communicatie: webmail
- Informatieverwerving: informatie leren opzoeken en verwerken
- Basisvaardigheden computergebruik: bestandsbeheer, printen, fotocamera.
Volgens de i-coach aan de Skozok-scholen is het de kunst van de leerkacht om de juiste omgeving te creeeren, zodat leerlingen zich bekwamen op ICT-gebied: hij moet de juiste leervragen en structuren aanbieden. Een mooi voorbeeld in dit verband is dat het geen zin heeft om alle plaatsen tussen begin- en eindpunt uit je hoofd te leren als je op reis gaat, maar enige kennis van knooppunten en hoofdplaatsen en het gebruik van navigatiesites is wel handig. Dit wordt ook wel educatief rendement genoemd. Zo kan YouTube ook een prima tijdverdrijf an sich zijn, maar als dat gekoppeld is aan de leervraag "Hoe ontdekte Columbus Amerika" kan dat een zeer zinvolle bezigheid zijn (mits er kwalitatief goede filmpjes op staan).
De uitdaging voor mij is om bovenstaande zaken een plek te geven in de leerlijn ICT aan onze Pabo en te zorgen dat de nieuwe generatie onderwijzer openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en ICT als meerwaarde voor het onderwijs zien en ook leerlingen durven begeleiden in hun (eerste) stappen op dit gebied.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten