In de Intermediair van deze week staat een artikel met de titel '
De 'H' van HBO moet hoger'. Volkomen uit zijn verband gerukt enkele uitspraken:
'We lijken te vergeten waar het allemaal om draait: vakspecifieke deskundigheid’, zegt Rolf van der Velden, bijzonder hoogleraar Onderwijs en Beroepsloopbaan aan de Universiteit van Maastricht en gespecialiseerd in de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. ‘We hollen achter de generieke competenties en soft skills aan, maar die zijn alleen belangrijk als je ook je vak verstaat. Je moet een brug kunnen bouwen of een patiënt verzorgen. Vakkennis moet weer hoger op de agenda komen te staan.'
Een voorbeeld hiervan is volgens Van der Velden dat er in Nederland veel wordt getoetst met multiplechoice-examens. ‘Met die toetsvorm test je het kortetermijngeheugen, maar krijg je geen diep inzicht van de parate kennis. En studenten zijn calculerend, ze leren een week voor het tentamen wat getoetst wordt en vervolgens wissen ze de geestelijke harde schijf. Het is naïef om te denken dat het curriculum bepaalt wat studenten leren, het is de toetsing die dat bepaalt. Er is maar één echte wet in het onderwijs en die is: hoe meer tijd je investeert, hoe meer je leert.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten