donderdag 1 februari 2007

Kiezen van het juiste toetsmoment...

Vandaag verscheen het volgende bericht op 'Kennisnet.nl': "Onderwijsraad wil diploma op basisschool". Dit naar aanleiding van een van de resultaten uit het rapport "Presteren naar vermogen" van de Onderwijsraad dat donderdag is verschenen. Tussen het tijdstip van afname van de CITO-toets en het einde van het schooljaar zou 1 op de 10 leerlingen zijn niveau namelijk nog behoorlijk verbeteren en zodoende een ander eindniveau bereiken dan datgene dat uit de toets is gebleken. Beter zou het volgens de onderwijsraad zijn om een diploma voor leerlingen uit het basisonderwijs in te stellen.

Op het diploma moeten de eindresultaten komen van toetsen die de leerlingen
in groep zes, zeven en acht hebben gemaakt. Ook een beoordeling van
motivatie en sociale vaardigheden moeten op het diploma worden opgenomen.
Met het diploma wil de Onderwijsraad de Cito-toets voor leerlingen en
hun ouders minder zwaar laten wegen bij het kiezen van een vervolgopleiding.

Bovenstaande geeft weer eens aan hoe belangrijk het is om met de juiste bril naar toetsresultaten te kijken. Maar net zo belangrijk is het om het juiste tijdstip van een toets te kiezen. "Wat wil ik weten van de deelnemers van de toets?", is daarbij een belangrijke vraag. En hiermee bedoel ik niet de lesstof of de specifieke vaardigheden. Is het een momentopname? Wil ik het beginniveau van iemand weten of hiaten in de lesstof? Is de toets diagnostisch? Is er sprake van een 'afreken'moment (of beter gezegd: een 'verzilveringsmoment')?

Het antwoord op deze vraag verteld veel over de wijze van toetsing, het tijdstip en de omstandigheden waarop je toets.

Tot zover enkele gedachten die naar aanleiding van bovenstaand bericht bij me opkwamen. Of het ook een goed plan is zo'n diploma is weer een ander verhaal.

Geen opmerkingen: